Noviny a časopisy opakovaně publikují mýty o dietách. Cambridge Weight Plan se je vždy snažil dle možností uvádět na pravou míru, souhrn těch nejzajímavějších je uveden v článku níže. Naše poděkování patří deníku Daily Mail za povolení tento článek otisknout.
Nedávné experimenty v Human Nutrition Research Centre v Cambridge prokázaly, že lidé, kteří jedli hlavní jídlo ve 20:00 spálili úplně stejné množství kalorií jako lidé, kteří snědli hlavní jídlo v době oběda.
Většina diet doporučuje vyvarovat se alkoholu, jelikož má vysoký obsah kalorií, ale jak se ukázalo, je pro lidi na dietě ještě zrádnější, než se původně předpokládalo. Nizozemští vědci provedli průzkum na 40 mužích a ženách, při kterém odhalili, že ti, kteří si 30 minut před jídlem dali alkoholický nápoj, jedli rychleji a přijali tak v potravě více kalorií.
Pomalý metabolismus bohužel není žádnou omluvou pro nadváhu. Nedávné studie ve skutečnosti prokázaly, že obézní lidé mají rychlejší metabolismus a spalují více energie než lidé štíhlí, prostě proto, že je to nutné k chodu
jejich těla. Neexistuje ani jeden případ obézního člověka s výrazně pomalým metabolismem.
Studie prokázaly, že existuje souvislost mezi hubnutím a psychickou výkonností. Ke snížení pracovní kapacity paměti dochází proto, že mozek člověka držícího dietu je natolik zaneprázdněn hubnutím, že jiné mozkové
pochody již nestíhá.
Pouhé 1 % obézních lidí z toho může vinit své rodiče. Epidemie obezity je daleko více způsobena sedavým životním stylem a stylem stravování bohatým na energii a tuky.
Červené maso obsahuje velké množství nasycených tuků, takže jeho vynecháním dojde u člověka ke snížení příjmu těchto tuků, tedy v případě, že maso nenahrazujete například sladkostmi či slaninovými chipsy.
Lidé často drží dietu ne proto, že mají nadváhu, ale proto, že nejsou spokojení s tvarem svého těla. To je ale bohužel ztráta času. Tvar hrušky bude po dietě pouze tvarem menší hrušky. Jediné, co může pomoci, je cvičení,
kterým se lze zaměřit na tvarování konkrétních partií.
Podle profesora Johna Blundella, vedoucího katedry Psychobiologie na University of Leeds, jedení čtyř či pěti menších jídel denně bohatých na uhlohydráty a s nízkým obsahem tuků může vést k tomu, že budou lidé
konzumovat méně kalorií a gramů tuků za den, než když jí pouze tři velké porce jídla.
Většina diet doporučuje jíst nízkotučné potraviny. Může to pomoci, řada z nich však obsahuje jiné ingredience, které nahrazují tuky, což znamená, že počet kalorií - neboli klíčový faktor rozhodující o tom, zda po jídle
přiberete či nikoli - nakonec snížen není.
Ačkoli mnoho diet doporučuje vynechat kečup kvůli jeho vysokému obsahu cukru, obsahuje Lykopene, látku, která hraje důležitou roli při snižování rizika srdečního onemocnění a některých druhů rakoviny. Lykopene se nachází v čerstvých rajčatech, ale pro tělo je snazší ho strávit ve formě kečupu.
Existovala představa, že při "jo-jo" dietách dochází k úbytku svalové tkáně, vody a tuku jen proto, aby se pak váha znovu nabrala. Studie ale prokázaly, že tomu tak není. Stavba těla zůstává většinou během cyklu hubnutí a přibírání váhy stejná.
Je prokázáno, že nízkokalorická, ale zároveň nutričně vyvážená dieta dokáže dramaticky zpomalit proces stárnutí. V rámci experimentu Biosféra 2 v Arizoně podstupovalo 8 lidí dietu s příjmem 1800 kalorií za den, s pečlivou regulací živin a vitamínů. Po dvou letech došlo u těchto "pokusných králíků" k prodloužení života v některých případech až o 50 %.
Lidé se často vyhýbají cvičení právě kvůli této výmluvě. Výzkum však ukázal, že po 20 minutách cvičení tito lidé nejedí o nic více, než lidé, kteří nedělali nic. Jediný rozdíl byl v tom, že ti, kteří cvičili, měli pocit, že
jídlo chutná lépe.
Nejenže voda vyplavuje z těla nečistoty, ale vypití sklenice vody 30 minut před jídlem opravdu pomáhá zhubnout. Naplní totiž žaludek a potom toho tím pádem sníte méně.
Lidé, kteří jí ovoce z mírného podnebného pásma (jako například jablka) místo ovoce tropického, jsou vystaveni nižšímu riziku srdečních onemocnění. Jablka patří mezi potraviny obsahující uhlohydráty, které mají nízký
glykemický index a proto pouze mírně zvyšují hladinu cukru v krvi.